fredag 26 april 2013

Osocialt

Den här helgen kommer att bli en osocial helg för mig kan man väl säga. Jag ska nämligen jobba natt tre nätter: fre-lör, lör-sön och sön-mån. Kommer vara aptrött, iallafall inatt som kommer, den första natten. För då kan jag aldrig sova innan. Imorgon däremot sover jag ju från morgonen när jag kommer hem från jobbet tills eftermiddagen och sen blir det natt nummer 2 och då är man ändå lite van, tills natt nummer tre mellan söndag och måndag då man nästan alltid känner sig pigg för att man har börjat vänja sig och vända på dygnet, och då, DÅ: ska man ju kunna sova som vanligt måndag kväll/natt igen. Knasigt det där. Iallafall så jobbar jag bara torsdag dagpass sen nästa vecka så jag är ganska så lycklig över mina nattpass i helgen som sedan ger mig mycket ledighet. Skönt!
Nästa vecka är det dessutom valborg, och jag som tycker det är så himla kul med olika middagar har redan börjat fundera på rätter som vi ska äta på valborgsmässoafton, första grillningen om det är hyfsat väder? Liksom grilla ute men äta inne? Vore kanon ju! Får gott fila på den idén tror jag. Om någon halvtimme ska jag börja laga middag: pasta med tomatsås, mums! Min egenpåkomna tomatsås by the way. Den ska ni få recept på här nu:

Du behöver:

1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor (efter hur mycket man själv vill) men 1 stor eller 2 mindre klyftor blir bra
1 paket krossad tomat
ca 1 1/2 grönsaksbuljongtärning (obs inget vatten till den)
lite matgrädde, typ 2-3 matskedar
salt
peppar
sambal oelek

Stek hackad gul lök och vitlök tills den blir mjuk och glansig i en stekpanna. Blanda ner krossad tomat och salta, peppra samt ha i buljongtärningarna. Låt koka och gojsa ihop på medelsvag värme. Tillsätt lite sambal oelek efter tycke om hur stark tomatsås man vill ha. Blanda sedan ner lite grädde, också det lite på känn men ca 2-3 msk, så att det blir lite mer ljusröd färg på såsen men ändå ganska tjock krämig och tomatsmaken ska ha övertaget. Servera tillsammans med rykande färsk spaghetti eller annan pasta. I mitt recept häromdagen gjorde jag denna tomatsås och följde då till hälften ett annat recept där jag hade i chorizo också, stekt som sedan fått fettas av på papper (precis som när man steker bacon) och som jag hade i strax innan servering, gott det med men jag är övertygad om att tomatsåsen går lika bra som den är tillsammans med pasta, och kanske lite mozarella till, ja gud vad mums, det ska jag prova:) Och kom ihåg att det blir en ganska så salt smak med buljongen så salta inte för mycket med vanligt salt, om man inte gillart förstås!

Puss på er och trevlig helg, prova min tomatissåsis!

Inga kommentarer: