måndag 22 april 2013

Små citroner gula

Hejsan svejsan!
Jag måste säga att jag är såååå dålig på att uppdatera min blogg. Men idag har jag slutit en pakt med mig själv: jag ska blogga minst en gång varje dag i en månad nu, och sen får vi se om jag kan försöka fortsätta med det, måste ju aktivera mig här mer!!!

Dagens inlägg blir ett recept på en supergod citronpaj/kaka, (kalla det vad ni vill) som jag bakade i helgen när mamma kom hit. Recepter kommer från tidningen Allt om mat, som jag har en prenumeration på, here it comes:

Till ca 10 bitar:
175 gram smör
3 dl strösocker
2 ägg
1 citron, rivet skal
3 msk pressad citron (får man ut från citronen ovan)
2 dl vetemjöl

Garnering: Florsocker
Tillbehör: Receptet säger lättvispad grädde. Men vi hade (efter förslag från Bea) vaniljvisp, observera vaniljvisp, inte vaniljsås, och det var hur gott som helst, så det kan jag verkligen rekommendera! Vi gillar inte grädde så mycket, men prova det om ni vill. Smaken är ju delad som ni vet!

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Blanda ner socker, ägg, citronskal och citronsaft. Tillsätt till sist mjölet.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant 24 cm i diameter (eller bara vanlig pajform, det hade jag, då blir den tunn och god.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 30 min. Den ska vara lite kladdig i mitten. Låt kakan svalna i formen. Pudra över florsocker och servera kakan med lättvispad grädde.  Eller vaniljsås då:)
Smaklig spis!





Inga kommentarer: