tisdag 28 februari 2012

14:45

Nu har jag snart gjort de måsten jag hade för dagen, kvar är att kolla skatteverket var jag ska skicka personbevis osv:)
Jag har diskat och handlat. Nu ska jag sätta mig med en kopp kaffe och läsa lite DV, vänta på att älskling ska komma hem från praktiken. Hon slutar klockan tre så snart så är hon hemma. Då ska vi nog ta ut Alfons i koppel på baksidan igen, det är ju så varmt och skönt ute idag så det kan ju vara härligt!
Ikväll ska jag laga frittata till middag (eftersom att det blev pizza till middag igår) och det tar sin lilla tid: nu ska jag berätta för er (prova gärna, jättegott):

ta lite potatis (inte för många, kanske fem stycken), koka dem i saltat vatten) Låt potatisen svalna på en skräbräda..
När potatisen svalnat någorlunda bra, så att du kan skära den i bitar gör du det, ganska små potatisbitar..
Sen steker du potatisen så det får fin färg, saltar och pepprar lite..
Sen lägger du också ner i stekpannan det du vill ha i din frittata: vi ska ikväll ha fetaost och kassler (kasslern var rester), skär även det här i småbitar och blanda ner med den stekta potatisen i stekpannan. Detta ska bara blandas och inte stekas. Låt plattan svallna så den är nere på ettan när du häller ner äggblandningen i stekpannan.
Äggblandning att hälla ner över de andra ingredienserna: sex till åtta ägg och 1/2 dl vatten blandas i en bunke, du behöver inte vispa så mycket bara så att äggen liksom blandat sig och äggulorna är upplösta.

Häll över ägg- och vattenblandningen över potatis/feta och kassler- röran och skaka till pannan så att äggblandningen hamnar jämnt i pannan. Stek frittatan på svag värme i ca 10 min innan du ställer in hela stekpannan i ugnen för att steka färdigt det sista i ytterligare 10 min tills frittatan (potatisomeletten) har lagom fin färg och är fast i formen. Ät och njut med sallad!

Potatisen och äggblandningen är det obligatoriska för denna potatisomelett, sen kan man som sagt blanda i lite vad man har, rester osv, svamp är säkerligen jättegott att ha i:)
Hoppas ni provar detta recept! Tycker ni jag skrivit rörigt så gå istället in på denna länk för att se receptet: http://www.alltommat.se/recept/Frittata-med-feta-17918

Skillnaden jag gör gentemot det receptet är att jag tar vanlig potatis istället för bakpotatis, funkar lika bra och att jag istället för 12 ägg och 1 dl vatten tar 6 eller 7 ägg och en halv dl vatten (funkar lika bra, blir för mycket annars tycker jag).

Inga kommentarer: