torsdag 5 april 2012

12:28

God förmiddag:) Man kanske inte får säga Glas påsk riktigt än, är ju bara skärtorsdagen..
Idag är jag helt ledig, skönt! Jag har varit och handlat under förmiddagen. Påskgodis, som för vår del blev bara choklad, det är typ det vi gillar, jag och frugan:) Kexchoklad och Marabou Sweischernöt till henne och 70%:ig apelsinchoklad och Marabou digestive till mig, mums! Köpte även påskmust och lite middagsgrejer till påskaftonsmiddagen. Nej, det blir ingen påskmat för oss. Jag jobbar ju som sagt hela påsken... Imorgon kväll, påskafton dag och påskdagen kväll. Skönt iallafall att jag är ledig annandag påsk. Men det är såklart tråkigt att vi inte kunde åka till Nyköping till mamma och Beas föräldrar eller till Stockholm över påsk, men älskling är snäll och stannar här i Linköping med mig över påsken. Vi ska iallafall äta god middag på påskaftons kväll: "Pappas special" som vi kallar det med fläskfilé i currysås på matlagningsgrädde, buljong och salt och peppar som får koka ihop sig under lång tid. Detta äts med råstekt potatis samt sallad och påskmust. Till dessert blir det äppelpaj med vaniljsås, för det har vi varit såå sugna på sååå länge:)

Sedan måste jag även köpa hem tulpaner nu till påsk, så fint OCH ett tecken på att jag har blivit gammal;) Som gillar att köpa hem massa sådana penschisgrejer, men det är ju så fint! Mer under denna dag blir det diska, plocka undan och sedan göra middag till ikväll: kycklinggratäng i ugn med ugnsstekt potatis till. Alltså ingen äcklig gratäng med pasta, utan kyckling som man bryner i panna, lägger i en ugnsstekt form, strör över basilika (sådan färsk från kruka), blandar en röra med 2 dl matlagningsgrädde, 2 dl naturell creme fraiche, 2 klyftor vitlök samt 3 msk dijonsenap plus salt och peppar. Man häller sedan över denna goda blanding över kycklingen och toppar med riven ost med mycket smak. Sedan gräddas hela härligheten i ugnen tills det blir klart, guuud så gött och enkelt, testa själva!!

Blev ett matinlägg det här. Och nu ska jag laga lite lunch..Älskling är på stan och gör någonting hemligt:) hm..men jag skulle tydligen inte jaga upp mig, för det kanske inte blir någonting...MEN, tänk en överraskning, jag blir sååå spänd!

Inga kommentarer: