fredag 20 april 2012

18:00

Här kommer receptet på desserten vi ska äta ikväll, jättegod med te till! Det är en utav mina favoriter, en sådan paj som man vill bjuda alla som kommer hit på, en kaka att vara stolt över för att den är så smarrig! Pappa var här med sin fru och mitt i första tuggan sa hon: ja oj den här var god, den ska vi ha receptet på!
Så ja, den äääär goood! Våga inte att INTE prova:) Här kommer the recepii:



Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör i bitar
1 ägg

Fyllning:
125g rumsvarmt smör
5 dl socker
4 stora ägg
1 citron (ta så mycket av skal och juice som man vill, jag smakar av under tiden hur mycket citronsmak jag vill ha)
2 dl turkisk yoghurt
150 g kokosflingor (jag brukar bara ta 1,5 dl kokos då jag tycker det blir för mycket annars, men det är en smaksak:)

Sätt ugnen på 200 grader.

Mixa mjöl och smör till en smulig massa i en matberedare. Tillsätt ägget och kör till en deg.
Tryck ut degen i en smord pajform för att sedan låta den vila i kylskåp ca 20 minuter. Förgrädda sedan pajskalet mitt i ugnen i ca 10 min. Sänk sedan ugnsvärmen till 175 grader.

Vispa det rumsvarma smöret (inte smält i kastrull) med socker poröst med elvisp i en bunke. Vispa sedan i ett ägg i taget. Skrubba citronen i ljummet vatten, riv skalet och pressa ur saften. Tillsätt citronskal, citronsaft, yoghurt och kokosflingor till fyllningen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min. Håll koll på färgen på kakan för rätt som det är kan den få mycket färg, kan då hända att man får lägga över folie sista minutrarna för att inte få en bränd kaka.

Inga kommentarer: